Goede verkoop voor Mazda en Garage Dochy Izegem - Garage Dochy Izegem

Ga naar de inhoud

Goede verkoop voor Mazda en Garage Dochy Izegem

6e generatie

Voor het tweede jaar na elkaar maakte Mazda weer een stevige groei. 
Bij Mazda spreken ze van een recordgroei, na het sublieme, vorige jaar. In totaal verkocht Mazda bijna 1,4 miljoen voertuigen, waarvan driekwart wordt uitgemaakt door de nieuwe SKYACTIV-modellen met een hoger rendenment. Best verkopende Mazda is de CX5, gevolgd door de Mazda3 en daarna de nieuwe 2. Europa bleek voor de Japanners de grootste groeimarkt, waarbij de Duitsers en Engelsen de beste klanten waren. De Europese markten groeiden met 14% waar het Mazda betreft, gevolgd door de Amerikaanse markt met 9% en China dat ook een groei liet zien met 9%.

Mei 2015


Mazda heeft haar positie als één van Europa‘s snelst groeiende autofabrikanten verder versterkt, na weer een goed kwartaal, waarmee het succes van het Japanse merk in Europa voortduurt. De verkoop steeg tussen juli en september met 19 % in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, tot 46.126 eenheden en dat terwijl de groei van de Europese markt voor personenauto’s terugliep tot 5 % *. Het totale aantal verkochte Mazda’s in Europa in 2014 is nu 138.556 eenheden, gerekend tot en met september, een stijging van 22 %.

De verkopen van Mazda overstegen die van de meeste Europese markten met ruime marges, waaronder de twee grootste in termen van totale verkoop: een stijging van 20 % in Duitsland in vergelijking met het derde kwartaal van 2013 en van 11 % in Groot-Brittannië **. Spanje en Polen waren opnieuw de twee sterkste nationale markten met een explosieve verkoopgroei van respectievelijk 95 en 93 %. Andere opmerkelijke stijgingen waren er te noteren in Denemarken (+ 74 %), Portugal (+ 46 %), Ierland (+ 35 %), Zweden (+ 33 %), Finland (+ 21 %) en Slovenië (+ 18 %). De omzet steeg in het derde kwartaal ook significant in Nederland (+ 8 %) en Zwitserland in een krimpende automarkt.
Belangrijkste reden voor de sterke groei van Mazda zijn de nieuwe modellen van de volgende generatie, die het grootste deel van de omzet beslaan. De Mazda3 is vooral populair in heel Europa, met in een aantal landen een verkoopstijging van meer dan 100 % vergeleken met vorig jaar, waaronder Denemarken, Duitsland, Nederland, Zweden en Spanje. De volledig nieuw ontworpen Mazda3, Mazda6 en Mazda CX-5 beschikken alle drie over het complete scala aan SKYACTIV-technologieën. Deze modellen zijn licht van gewicht en zuinig, zonder compromissen te doen aan prestaties, veiligheid of Mazda’s gepatenteerde rijplezier. Ze zien er bovendien goed uit dankzij het Kodo – Ziel van Beweging designthema. De al even innovatieve nieuwe generatie Mazda2 zal begin 2015 toetreden tot de Mazda line-up en na deze zullen er nog meer nieuwe modellen volgen. Waaronder een kleinere broer voor de Cx5, de Mazda Cx3 !

Oktober 2014

Terug naar de inhoud